Meerdere soorten organisatieculturen
Binnen een organisatie zijn altijd meerdere culturen. Volgens Edgar H. Schein zijn dat er minimaal drie. Zelf denk ik dat het er minimaal twee zijn en afhankelijk van het soort organisatie en de omvang van de organisatie er vele meer kunnen zijn. Over het algemeen worden organisatieculturen binnen de organisatie geanalyseerd en bestudeerd. Het aardige van Schein is dat hij ook buiten de organisatie kijkt. Hij onderscheidt twee organisatieculturen (‘executive culture’ en ‘engineering culture’) die vooral door externe invloeden worden gevormd. Hij noemt dit ‘community’s’. Deze invloeden komen bijvoorbeeld uit de opleiding en ontwikkeling van medewerkers. Ook de contacten van de medewerkers buiten de organisatie zijn elementen die de organisatiecultuur bepalen. De ‘operator culture’ is dan de enige ‘echte’ interne organisatiecultuur.
Organisatieleren wordt moeilijk
Volgens Schein wordt er bij organisatieleren geen rekening gehouden met het verschil tussen deze communities (de externe culturen en de interne cultuur). Hierdoor wordt, volgens Schein, het organisatieleren onmogelijk gemaakt. Bij een lerende organisatie en dus bij verandermanagement moet er rekening gehouden worden met deze communities en niet alleen gekeken worden binnen de organisatie.
Meer informatie over bovenstaand onderwerp kun je vinden in het artikel:
Three Cultures of Management: The Key to Organisational Learning, door Edgar H. Schein.
Wanneer je het artikel niet kunt vinden, vul dan even het contactformulier in. Ik mail je dan het artikel.