Skip to content
Linkedin
+31 649651139info@visioninprocess.nl
Vision in Process
Wij brengen evenwicht tussen het arbeidsproces en uw medewerkers
Vision in ProcessVision in Process
  • Home
  • Diensten
    • Externe Bedrijfs-Vertrouwenspersoon
    • Assessments en coaching
    • Optimalisatie van een werk-leercultuur
    • Keurmerken en Interne audits
    • Procesbeschrijvingen en Werkinstructies
  • Over ons
    • Wie zijn wij
    • Missie, visie en strategie
    • Testimonials
    • Gewerkt met
  • Nieuws
  • Contactformulier
Zoeken
  • Home
  • Diensten
    • Externe Bedrijfs-Vertrouwenspersoon
    • Assessments en coaching
    • Optimalisatie van een werk-leercultuur
    • Keurmerken en Interne audits
    • Procesbeschrijvingen en Werkinstructies
  • Over ons
    • Wie zijn wij
    • Missie, visie en strategie
    • Testimonials
    • Gewerkt met
  • Nieuws
  • Contactformulier

De Lerende Organisatie – Een Darwinistische Concept

De Lerende Organisatie

De lerende organisatie lijkt een beetje uit beeld te raken. Andere termen als Lean, Six sigma, Agile en Scrum zijn de afgelopen 10 jaar, binnen de managementwereld, populair geworden. Nu is en blijft het concept van de lerende organisatie nog steeds de beste methode voor organisaties die in een snelle (of minder snelle) veranderende context willen overleven. Ook voor de duurzaam inzetbaarheid van uw medewerkers is dit evolutionaire concept de beste organisatievorm. Het concept lerende organisatie is de tegenhanger van de (snelle rigoureuze) re-organisatie. Deze harde re-organisaties komen alleen voor bij die organisaties die niet hebben zitten opletten en waarbij plotseling een paniekwissel moet plaatsvinden om te overleven. In plaats van een revolutie veroorzaakt de lerende organisatie een continue en gedegen – darwinistische – evolutie, een voortdurende en constante aanpassing van uw organisatie aan de veranderende omgeving. Dit model noem ik het ‘Continue Micro Re-organisatie model’.

De vergelijking van de lerende organisatie met Darwin houdt hier niet bij op. Om zicht aan te passen aan hun omgeving moeten alle organismen voortdurende in contact zijn met hun omgeving, zo ook organisaties. De ‘echte’ lerende organisatie is zo ingericht dat deze altijd contact heeft met zijn omgeving en hier ook wat mee kan doen.

Anders Örtenblad (2004) probeert in zijn artikel het concept van de lerende organisatie een duidelijke vorm te geven. Hij heeft literatuuronderzoek gedaan en concludeert dat er 4 verschillende perspectieven zijn op het concept lerende organisatie.

  1. Organisatie leren;
    • Hierbij noemt hij single loop leren, dubbel loop leren, deutero leren en het goed organiseren van het ‘organisatie geheugen’ (informatie management).
  2. Leren op de werkplek;
    • Onder leren op de werkplek verstaat hij ‘On-The-Job Leren’.
  3. Leerklimaat;
    • Leerklimaat benoemt Örtenblad als faciliterend. Vision in Process werkt met een recentere indeling van het leerklimaat binnen organisaties welke onderzocht is door Nikolova; een faciliterende dimensie, een waarderende dimensie en een fout-vermijdende dimensie (Nikolova, 2014).
  4. Leerstructuur;
    • De leerstructuur bestaat uit processen en indelingen die het mogelijk maken om te leren. Een werkomgeving die leren mogelijk maakt.  Dit betekent dat ruimte en tijd om te leren is ingebouwd in de werkprocessen. Medewerkers ontmoeten elkaar en klanten en kunnen zo van elkaar leren.

Vision in Process en de lerende organisatie

Örtenblad integreert bovengenoemde perspectieven tot 4 aspecten van een lerende organisatie. Het model dat Vision in Process van de lerende organisatie heeft sluit hier redelijk bij aan. Ons model bestaat echter uit 13 aspecten (gebaseerd op Pedler, 1991). Door deze aspecten helder te hebben kunnen medewerkers beter opgeleid worden om in een lerende organisatie te functioneren. Een tweede voordeel is dat er nauwkeuriger, sneller en eenvoudiger bijgestuurd kan worden. De 13 aspecten worden gemeten met de LOCScan van Vision in Process.

Een essentieel punt bij re-organisatie, dat vaak vergeten wordt, is dat een organisatie (lees: de medewerkers van een organisatie) moeten willen veranderen. Dit noemen we  ‘Readiness to Change’ en deze wordt in de resultaten van de LOCScan eveneens meegenomen.

Als u het artikel van Nikolova, Pedler of van Örtenblad wilt lezen neem dan ven contact met mij op, 06-49651139

Category: UncategorizedDoor René Linthuis11/09/2019
Tags: LOCScanVision in Process
Share this post
Share with TwitterShare with Google+Share with PinterestShare with FacebookShare with LinkedIn

Post navigation

PreviousPrevious post:The habit of continuous learningNextNext post:Niemand hoeft tussen wal en schip te geraken bij een organisatieverandering.

Related posts

The habit of continuous learning
27/09/2019
Niemand hoeft tussen wal en schip te geraken bij een organisatieverandering.
07/12/2018
Containment als eerste stap bij verandermanagement
29/11/2018
Wat brengt de ‘Learning Organisational Culture Scan’ uw organisatie?
14/10/2018
Het “Payback Effect”
26/01/2018
Waarom organisaties moeilijk leren
04/10/2017
Blijven leren en ontwikkelen
Wij zijn voortdurend bezig met bijscholen en lezen om onze diensten te verbeteren. In deze nieuwsberichten nemen wij u mee in deze leerervaring.
Recente artikelen
  • The habit of continuous learning
    27/09/2019
  • De Lerende Organisatie – Een Darwinistische Concept
    11/09/2019
  • Niemand hoeft tussen wal en schip te geraken bij een organisatieverandering.
    07/12/2018
  • Containment als eerste stap bij verandermanagement
    29/11/2018
Tags
LOCScan Vision in Process
Over Vision in Process
Evenwicht tussen uw arbeidsprocessen en uw medewerkers.
Neem contact op
  • Telefoon:
    +31 649651139
  • Adres:
    Ermelo
  • E-mail:
    info@visioninprocess.nl

Vind ons op:

LinkedinSkype
Actueel
  • The habit of continuous learning
    27/09/2019
  • De Lerende Organisatie – Een Darwinistische Concept
    11/09/2019
  • Niemand hoeft tussen wal en schip te geraken bij een organisatieverandering.
    07/12/2018
Realisatie: Het Ontwerp Departement

© Vision in Process 2017. Alle rechten voorbehouden.